politik

Falab/Libo ska ta ansvar, 30 april

På kommunstyrelsesammanträdet 30 april 2024 fick vi i Vänsterpartiet igenom att kalla in styrelseordförande och viceordförande för Falab/Libo för att förklara de senaste händelserna som uppmärksammats i media, samt vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra liknande händelser i framtiden.

Ledamotsinitiativ Kommunstyrelsen

Kräver svar från Falab/Libo gällande uppgifter om representation och upphandling

Vänsterpartiet ser allvarligt på den senaste tidens medierapportering om det kommunala fastighetsbolaget Falab/Libo. Enligt avslöjanden från bland annat P4 Örebro har bolaget vid upprepade tillfällen använt skattemedel för att bjuda anställda på alkohol, spaupplevelser och gåvor – något som står i direkt strid mot kommunens policy om representation. Bolaget ska även ha köpt reklamprodukter för miljonbelopp från ett företag utan upphandling. Detta har fått Konkurrensverket att inleda en utredning och Falab riskerar nu dryga böter om de kommer fram till att bolaget har gjort fel.

Att kommunala bolag använder skattemedel på detta sätt samtidigt som många av kommunens verksamheter går på knäna och tvingas till extrema besparingar är både allvarligt, olämpligt och ansvarslöst. Utöver den ekonomiska skadan så riskerar denna typ av händelse även att skada förtroendet för både politiken, kommunen och dess verksamheter.

I Falab och Libos styrelse sitter representanter från Moderaterna, Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet. Det är oroväckande att kommunala politiker i styrelsen för ett stort kommunalt bolag inte har agerat för att förhindra händelser av denna magnitud.

Vänsterpartiet vill därför att ordförande samt vice ordförande inklusive styrelse för de kommunala bolagen Falab samt Libo kommer till Kommunstyrelsen och förklarar sin syn på det som media tagit upp. Vi vill även veta vilka åtgärder styrelsen har vidtagit för att undersöka, hantera och förhindra att något liknande inträffar igen.

Mot bakgrund av detta yrkar Vänsterpartiet:

Att Ordförande, vice ordförande och styrelse för Falab och Libo kallas till kommunstyrelsen för att bemöta den kritik som uppkommit i media.

Att Ordförande, vice ordförande och styrelse för Falab och Libo redogör för vilka åtgärder som vidtagits för att hantera och säkerställa att regler och policys gällande upphandling och representation efterföljs.

För Vänsterpartiet Lindesberg
Fredrik Sundén Vessling